Særforbundet HEF må AlDRI skifte navn!!

Les hva andre mener og skriv dine argumenter.

Særforbundet HEF må AlDRI skifte navn!!

Innlegg Iver 05 Nov 2009, 11:32

Begrunnelser:
1. Personlige;

Da jeg for over 30 år siden meldte meg inn i Human Etisk Forbund var det fordi jeg oppfattet det som en interesseorganisasjon for å bekjempe skadelig religiøs virksomhet i det offentlige rom.
Jeg er prinsipielt for at livssyn er en privatsak, og har ingen behov for sjøl å være organisert i en livssynsorganisasjon

2. Organisasjonsmessig;
HEF i Norge har etter over 50 års virksomhet utviklet seg til å bli den en av de særeste organisasjoner i verden;
- Vi er verdens største "livssynsorganisasjon" i Nordens mest religiøse stat. Ikke fordi vi nødvendigvis er så dyktige, men fordi vi helt ufortjent overøses med penger.
- Vi er den eneste organisasjonen i verden som mottar statllige midler for å være "grei og snill" og for at vi ikke tror på gud. (nærmer vi oss snart 100 millioner?)

3. Begrepmessig/ samfunnsmessig:

For meg har begrepet humanisme noe med praktisk handliing å gjøre. Utfra dette standpunktet anser jeg både Amnesty Internasjonal, Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Sanitetskvinnene (for å nevne noen) som å være mer humanistiske enn Human Etisk Forbund.

Konklusjon;
1. Det er riktig at "Human Etisk Forbund" er et særegent norsk-konstruert navn, men det gjenspeiler altså på en fortreffelig måte vår situasjon og plass i verden. BEHOLD NAVNET!

2. HEF bør velge seg en humanistisk organisasjon (se eksempler over) og gi 90% av sine inntekter dit, slik at de kan få videreutviklet sitt viktige ikke-religiøse humanitære arbeid.
Iver

Fornavn: Iver
Etternavn: Dreiås
Lag: Nordland

Gå til Skal vi endre navn? Si din mening!

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest